2024.09.27. - 2024.11.24.
Mámor a művészetben - kiállítás
Tárlatunk a magyar és európai művészet alkotásaiból válogat, a reneszánsz művészettől kortárs művekig, miközben különböző tematikus egységeken keresztül mutatja be az alkoholfogyasztás eltérő aspektusait, a mulatság örömeitől a túlzott alkoholfogyasztás, a függőség árnyoldaláig, Révész Emese kurátori koncepciója alapján. A kiállítás első egysége Dionüszosz-Bakkhosz, a bor és mulatság görög-római istenének változatos képi megjelenítésére mutat példákat, Picasso és kortárs magyar alkotók műveivel kiegészítve. A második egység az alkoholfogyasztás helyszíneinek és módozatainak ábrázolásaiból vonultat fel néhányat, kocsmaképekkel, családi ivászatokkal vagy a pálinkafőzde látomásos delíriumával. A harmadik egységben olyan – főként 19. századi – művek jelennek meg, amelyeken a részeg mulatozás a nemzeti karakter, a magyar karakter jellemző vonásaként kap formát. A tárlat utolsó egységében számos példát láthatunk a képek meggyőző erejét kiaknázó, agitatív művekre, főként plakátokra. Ezek egy része üzleti megfontolásból az alkoholfogyasztást propagálja, míg más darabok az időnként fellángoló alkoholellenes mozgalmak kapcsán a túlzott alkoholfogyasztás ellen érvelnek. Ide kapcsolódik Willam Hogarth két rézmetszete, továbbá azon plakátok legjobbjai, amelyeket a HAB alkotói ösztöndíjának támogatásával ‘Száraz november’ témában a METU növendékei készítettek.
2024.10.11., 15:00–18:00
Nem csak egy szatyor!
Hagyományos grafika és vászonszatyor találkozása a HAB-ban
A Budapest Design Week égisze alatt egy igazán izgalmas workshopra invitálunk benneteket a HAB-ba. Ezen az alkalmon megismerkedhettek a monotípia és a kollográfia (papírmetszet) technikájának alapjaival és együtt értelmezzük a ma gyakran használt „layer” szó jelentését is. Ezúttal azonban nem papírra, hanem vászontáskákra készítünk nyomatokat, a program végén pedig mindenki a saját, egyedi kompozíciójával díszített táskával távozik.
Létszám: maximum 12 fő
Részvételi díj / fő: 15 000 Ft
2024.10.11., 18:00
Mámor és sóvárgás a művészetben – dr. Gerevich József előadása
2024.10.12., 16:00
Mámor a művészetben – Tárlatvezetés a HAB csapatával
2024.10.14., 18:00
Próbanyomat – Monotípia workshop
Próbáltál már átsatírozni egy húszforintost? Esetleg léptél már sáros cipőben a tiszta szőnyegre? Itt valami nagyon hasonló történik majd. Kipróbálhatod a nyomhagyás és a nyomtatás egyik legősibb módját. Megismerkedünk a dúc, a nyomat és a sokszorosítás fogalmával. Körbejárjuk, hogy a különböző tárgyak, anyagok hogyan veszik fel a festéket, és hogy közvetítik azt a papír felületére. Értelmezzük a ma gyakran használatos „layer” szó jelentését.
Vezeti: Boros Mátyás képzőművész
Részvételi díj / fő: 8000 Ft
Maximális létszám: 10 fő
2024.10.18. – 11.17.
Az ellentétek vonzzák egymást
A lágy, organikus, íves formák, amiket Malvina és Nóra használnak, a test, a mozgás, a természet, termések vagy bogarak részleteire emlékeztetnek. Ezek a lágy vonalak kelnek dialógusra a geometrikusabb, szögletesebb formákkal, amik Kristóf és Gábor alkotásait jellemzik. A formákkal való játék mellett a méretekben szintén van párhuzam, kicsi és nagy szobrok váltogatják az intimitás és a monumentalitás élményét a nézőben. Bár a hangsúly a különbségeken van, lágy vonásokat ugyanúgy felfedezünk a szögletes formákban, mint ahogy az erő megjelenik a finoman ívelt műtárgyakban is. Az ellentétek feszültsége így élettel teli dinamikát szül, és a párbeszédben megszűnnek a különbségek.
A belépés ingyenes.
2024.10.21. 18:00–20:00
Groteszk játékok: Szemethy Imre grafikai világa / A nagy generáció – Dr. Révész Emese előadás-sorozata
November 4., 18:00 Nyomtatás kimerülésig. Maurer Dóra grafikai munkássága
2024.11.04. 18:00–20:00
Nyomtatás kimerülésig. Maurer Dóra grafikai munkássága / A nagy generáció – Dr. Révész Emese előadás-sorozata
Folytatjuk a tavasszal megkezdett, nagy sikerű sorozatot a magyar grafika 20. század második felében színre lépő „nagy generációjáról”. A hatvanas évektől egymással párhuzamosan több olyan életmű bontakozott ki, amelyre egyéni, elsősorban a grafikában érvényesülő kifejezésmód volt jellemző. A feltörekvő neoavantgárd festészeti és konceptuális törekvései mellett egy időre háttérbe szorultak ezek az értékes életművek. Az előadás-sorozat célja, hogy megismertesse a közönséggel e nagy hatású grafikai munkásságokat, kitekintve a velük párhuzamosan működő, kevéssé ismert kortársakra is. Az előadásokat a tárgyalt művészek nyomatainak eredetiben történő tanulmányozása, technikai bemutatása zárja.
Az előadó, Dr. Révész Emese, művészettörténész, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Művészettörténeti Intézete Modern és Jelenkori Tanszékének vezetője, a korszak magyar grafikatörténetének szakértője.
Nyomtatás kimerülésig. Maurer Dóra grafikai munkássága
Maurer Dóra az egyedüli, aki az 1960-70-es években következetesen konceptuális grafikát művelt. 1961-ben grafika szakon végezte el tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán. A hatvanas években a szürrealizmus hatását mutató felületi, technikai kísérletekkel dolgozott (Pompeji sorozat, Az este képei). 1970 körül fordulat következett be grafikai munkásságában: a lemezre maratott ábrázolás helyett maga a nyomhagyás, mint folyamat és akció, valamint a nyomtatás mint dokumentum került művészi kísérletei középpontjába. Az erről való gondolkodást egyedülálló következetességgel folytatta a korszak magyar művészetében, a nyomhagyás-nyombiztosítás problémáját kiterjesztve és átfordítva a rokon médiumokba, a fotóba, mozgóképbe és festészetbe. Ebben a hozzávetőlegesen 1981-ig tartó időszakban megalapozta a magyar művészi nyomtatott grafika konceptuális irányát. Számára a mélynyomás választása nem elsősorban technikai döntés, hanem a képzőművészeti tárgyalkotás gondolati magva. A nyomtatott grafikáin keresztül olyan kérdéseket vizsgál, amelyek médiumokon átívelően, az egész életmű alapvető gondolatai: ezek nyomhagyás mint elemi képalkotás, kép mint akciófolyamat dokumentuma, a képi összetevők előre kiszámítható és nem kiszámítható mozgása, képi szekvenciák reverzibilis és nem visszafordítható struktúrája, eredeti és másolat viszonya, szabály és véletlen kölcsönhatása. Pályája indulásakor nagy hatással volt rá Major János munkássága, aki az Iparterv körében kiállító művészek közül egyedüliként foglalkozott tradicionális grafikai technikákkal.