2024.09.27. – 2024.11.24.
Inebriation in art – exhibition
Discover the many faces of inebriation through a unique display!
Our exhibition showcases works of Hungarian and European art, ranging from Renaissance to contemporary pieces, while presenting different aspects of alcohol consumption through various thematic units, from the joys of celebration to the darker sides of excessive drinking and addiction, based on the curatorial concept of Emese Révész. The first section of the exhibition presents diverse depictions of Dionysus-Bacchus, the Greek-Roman god of wine and revelry, including works by Picasso and contemporary Hungarian artists. The second section features paintings of the locations and modes of alcohol consumption, with images of taverns, family drinking scenes and the hallucinatory delirium of distilleries. In the third section, we encounter mainly 19th-century works in which drunken revelry becomes a characteristic feature of national identity, particularly the Hungarian character. The final section presents numerous examples of persuasive and agitational art, particularly posters, some promoting alcohol consumption for commercial purposes, while others argue against excessive drinking in connection with periodic temperance movements. This includes two engravings by William Hogarth, as well as some of the best posters created by students of METU on the topic of “Sober November,” supported by the HAB scolarship.
In addition to paintings and graphic works, the exhibition also showcases site-specific installations by József Szolnoki and sculptures by Róbert Borsos made from beer cans. Among the Hungarian artists featured are András Baranyay, Sándor Bihari, János Jankó, Béla Kondor, Gábor Pásztor, Pál Szinyei Merse, Károly Lotz, Csaba Rékassy, and contemporary artists such as Kristóf Balogh, Ákos Bánki, Imre Bukta, József Gaál, Juli Jásdi, Endre Kecső, Olívia Kovács, István Nyári, István Orosz, Dóra Szöllősi, and Péter Ujházi.
This is the first exhibition in Hungary to focus on this theme. It is accompanied by wine tastings, wine dinners, toast-led guided tours, and numerous programs, like lectures and discussions related to the theme of alcohol.
2024.10.11., 15:00–18:00
Nem csak egy szatyor!
Hagyományos grafika és vászonszatyor találkozása a HAB-ban
A Budapest Design Week égisze alatt egy igazán izgalmas workshopra invitálunk benneteket a HAB-ba. Ezen az alkalmon megismerkedhettek a monotípia és a kollográfia (papírmetszet) technikájának alapjaival és együtt értelmezzük a ma gyakran használt „layer” szó jelentését is. Ezúttal azonban nem papírra, hanem vászontáskákra készítünk nyomatokat, a program végén pedig mindenki a saját, egyedi kompozíciójával díszített táskával távozik.
Létszám: maximum 12 fő
Részvételi díj / fő: 15 000 Ft
2024.10.11., 18:00
Mámor és sóvárgás a művészetben – dr. Gerevich József előadása
2024.10.12., 16:00
Mámor a művészetben – Tárlatvezetés a HAB csapatával
2024.10.14., 18:00
Próbanyomat – Monotípia workshop
Próbáltál már átsatírozni egy húszforintost? Esetleg léptél már sáros cipőben a tiszta szőnyegre? Itt valami nagyon hasonló történik majd. Kipróbálhatod a nyomhagyás és a nyomtatás egyik legősibb módját. Megismerkedünk a dúc, a nyomat és a sokszorosítás fogalmával. Körbejárjuk, hogy a különböző tárgyak, anyagok hogyan veszik fel a festéket, és hogy közvetítik azt a papír felületére. Értelmezzük a ma gyakran használatos „layer” szó jelentését.
Vezeti: Boros Mátyás képzőművész
Részvételi díj / fő: 8000 Ft
Maximális létszám: 10 fő
2024.10.18. – 11.17.
Opposites attract each other
The sculpture park selection for the Fall in HAB presents the works of sculptors Malvina Antal, Kristóf Kecső, Gábor Székó and Nóra Szirmai. Their works are in conversation with each other, yet they form pairs and opposites. The soft, organic, curved forms created by Malvina and Nóra remind the viewer of the body, movement, nature, crops or details of insects. These soft lines are in dialogue with the geometrical, angled shapes by Kristóf and Gábor. Although the emphasis is on differences, softness can be detected in the angular, and force is present in the curvy. The tension creates a lively dynamism, but in the conversation opposites dissolve.
Free entry.
2024.10.21. 18:00–20:00
Groteszk játékok: Szemethy Imre grafikai világa / A nagy generáció – Dr. Révész Emese előadás-sorozata
November 4., 18:00 Nyomtatás kimerülésig. Maurer Dóra grafikai munkássága
2024.11.04. 18:00–20:00
Nyomtatás kimerülésig. Maurer Dóra grafikai munkássága / A nagy generáció – Dr. Révész Emese előadás-sorozata
Folytatjuk a tavasszal megkezdett, nagy sikerű sorozatot a magyar grafika 20. század második felében színre lépő “nagy generációjáról”. A hatvanas évektől egymással párhuzamosan több olyan életmű bontakozott ki, amelyre egyéni, elsősorban a grafikában érvényesülő kifejezésmód volt jellemző. A feltörekvő neoavantgárd festészeti és konceptuális törekvései mellett egy időre háttérbe szorultak ezek az értékes életművek. Az előadás-sorozat célja, hogy megismertesse a közönséggel e nagy hatású grafikai munkásságokat, kitekintve a velük párhuzamosan működő, kevéssé ismert kortársakra is. Az előadásokat a tárgyalt művészek nyomatainak eredetiben történő tanulmányozása, technikai bemutatása zárja.
Az előadó, Dr. Révész Emese, művészettörténész, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem Művészettörténeti Intézete Modern és Jelenkori Tanszékének vezetője, a korszak magyar grafikatörténetének szakértője.
Nyomtatás kimerülésig. Maurer Dóra grafikai munkássága
Maurer Dóra az egyedüli, aki az 1960-70-es években következetesen konceptuális grafikát művelt. 1961-ben grafika szakon végezte el tanulmányait a Képzőművészeti Főiskolán. A hatvanas években a szürrealizmus hatását mutató felületi, technikai kísérletekkel dolgozott (Pompeji sorozat, Az este képei). 1970 körül fordulat következett be grafikai munkásságában: a lemezre maratott ábrázolás helyett maga a nyomhagyás, mint folyamat és akció, valamint a nyomtatás mint dokumentum került művészi kísérletei középpontjába. Az erről való gondolkodást egyedülálló következetességgel folytatta a korszak magyar művészetében, a nyomhagyás-nyombiztosítás problémáját kiterjesztve és átfordítva a rokon médiumokba, a fotóba, mozgóképbe és festészetbe. Ebben a hozzávetőlegesen 1981-ig tartó időszakban megalapozta a magyar művészi nyomtatott grafika konceptuális irányát. Számára a mélynyomás választása nem elsősorban technikai döntés, hanem a képzőművészeti tárgyalkotás gondolati magva. A nyomtatott grafikáin keresztül olyan kérdéseket vizsgál, amelyek médiumokon átívelően, az egész életmű alapvető gondolatai: ezek nyomhagyás mint elemi képalkotás, kép mint akciófolyamat dokumentuma, a képi összetevők előre kiszámítható és nem kiszámítható mozgása, képi szekvenciák reverzibilis és nem visszafordítható struktúrája, eredeti és másolat viszonya, szabály és véletlen kölcsönhatása. Pályája indulásakor nagy hatással volt rá Major János munkássága, aki az Iparterv körében kiállító művészek közül egyedüliként foglalkozott tradicionális grafikai technikákkal.